راهبند یکی از متداول ترین ابزارهای بازرسی و كنترل ورود و خروج خودوروها و وسایل نقلیه در مکان هایی است كه كنترل تردد در آنها ضروری میباشد، از قبیل: فرودگاه ها، پارکینگ های سازمان ها و ادارات دولتی، خروجی انبارها، كارگاه ها، کارخانجات صنعتی، مراکز نظامی و ….
راهبند می تواند تردد خودروها و موارد مرتبط را کنترل و مدیریت نماید. راهبند در مكانهای نظامی، سفارتخانه ها، اداره های پلیس، مسیرهای تردد اتومبیل و كنترل ترافیك، بانك ها و معابر قابل استفاده می باشد. این وسیله را در ورودی پارکینگ ها زیاد دیده اید و در واقع کنترل ورود خودرو به پارکینگ را بر عهده دارد.
در پارکینگ های عمومی پس از کنترل کارت ورودی، به راننده اتومبیل اجازه ورود و خروج داده می شود. البته سیستم های خودکاری وجود دارد که نیاز به نیروی انسانی در آنها به حداقل رسیده است. پیشرفته ترین سیستم، پلاک خوان است. اگر از قبل پلاک خودرو به سیستم داده شده باشد، پس از اینکه دوربین مداربسته پلاک را خواند و در نرم افزار مربوطه کنترل شد، اجازه ورود به راننده داده می شود.
در مدل دیگری یک ریموت کنترل در اتومبیل قرار می گیرد. این ریموت کنترل به صورت اتوماتیک فرکانس ارسال می کند. زمانی که ماشین جلوی راهبند قرار می گیرد. کد ارسالی کنترل می شود و مانع کنار می رود. در مدل های دیگر با نزدیک کردن یک کارت مغناطیسی به دیوار ورودی و یا کشیدن کارت و یا زدن کد و یا کنترل اثر انگشت میتوان وارد پارکینگ شد. یا مثلاً ریموت کنترل هایی که به صورت دستی باید فشرده شود. بهتر است برای جلوگیری از پارک خودروهای دیگر در جای پارک شخصی، از راه بندهایی کوچک استفاده نمایید که روی زمین نصب می شود و با زدن ریموت می توانید سنسور آنرا غیر فعال نمایید و در جای خود پارک نمایید. در صورتی که فرد دیگری بخواهد پارک کند، آژیر به صدا در خواهد آمد.

راهبند الکتروهیدرولیک با طول بازوی 5 متری
تعداد تردد 50 مرتبه در ساعت
دارای ترمز در ابتدا و انتهای حرکت
موارد استفاده در پارکینگ
داری مرکز کنترل مجهز
جریان مصرفی 1 آمپر
سرعت بازشدن 6 ثانیه
وزن 34 کیلوگرم
ضریب مقاومت در شرایط جوی IP44
راهبند الکتروهیدرولیک با طول بازوی 5 متری
راهبند الکتروهیدرولیک با طول بازوی 7 متری
دارای ترمز در ابتدا و انتهای حرکت
دارای مرکز کنترل مجهز
تعداد تردد بی نهایت
درای سیستم خنک کننده
دارای 2 بازوی محرک
جریان مصرفی 1 آمپر
سرعت بازشدن 6 ثانیه
وزن 84 کیلوگرم
ضریب مقاومت در شرایط جوی IP44
راهبند الکتروهیدرولیک با طول بازوی 7 متری
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 4 متری
قابلیت تردد بی نهایت
قابلیت کارکرد با ولتاژ باطری
دارای چراغ فلاش و مرکز کنترل دو سرعته
طراحی منحصر به فرد و بی صدا
قابلیت نصب بروی دیوار و زمین
جریان مصرفی 0.35 آمپر
سرعت بازشدن 3 ثانیه
وزن 20 کیلوگرم
ضریب مقاومت در شرایط جوی IP44
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 4 متری
620 STD
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 5 متری
سرعت بازشدن 3.5 تا 4.5 ثانیه

620 Rapida
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 4 متری
سرعت بازشدن 2 تا 3 ثانیه

620 TT
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 3 متری
سرعت بازشدن 1.4 ثانیه

620 SR
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 3 متری
سرعت بازشدن 0.8 تا 2.2 ثانیه
راهبند الکترومکانیک 620
642 Inox
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 7 متری
سرعت بازشدن 2 تا 8 ثانیه
راهبند الکترومکانیک 642 Inox
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 8 متری
سرعت بازشدن 2 تا 8 ثانیه
راهبند الکترومکانیک با طول بازوی 8 متری

راهکار تردد (به کمک نیروی انسانی)

جهت کنترل خودرو و افرادی که با این خودرو به مجموعه تردد می کنند از این سیستم استفاده می شود.
به این منظور ریدرهائی (کارت خوان) در ورودی درب پارکینگ ها نصب شده و این ریدرها فرمان باز و بسته شدن راه بند های پارکینگ را صادر می کنند. با نشان دادن کارت به کارتخوان اطلاعات فرد بر روی کامپیوتر نگهبان ظاهر شده و در صورت وجود مجوزهای لازم فرمان باز شدن راه بند توسط نگهبان صادر می گردد، بعد از رد شدن خودرو راهبند بسته شده و ورود فرد ثبت می گردد این ورود برای پرسنل بعنوان حضور و غیاب نیز ثبت می گردد.

راهکار تردد (تکنولوژی RFID)

تردد خودروها می تواند توسط کارت خوانهای با برد متوسط (تا80 سانتی متر ) و کارتخوان های دوربرد (تا 12 متر) انجام شود که بسته به نیاز هر مجموعه می توان از هرکدام از آنها استفاده نمود. برای هر خودرو یک کارت شناسایی تعریف می شود، کارت خوانها به برد های کنترلر مرکزی متصل شده که در صورت مجاز بودن خودرو بالابر مربوطه باز شده و تردد ثبت می گردد.این سامانه با تردد پرسنل بصورت یکپارچه عمل نموده و گزارشات آن به صورت همزمان بر روی نرم افزار نمایش داده ذخیره می شود. زمان ورود و خروج تمامی خودروها ثبت و ضبط شده و خودروها تنها در زمانها و از درب های تعریف شده می توانند عبور نمایند.